Dnia 22 października uczniowie klas 6a i 6c przedstawili społeczności szkolnej apel dotyczący higieny cyfrowej i bezpieczeństwa w sieci.
Apel promował świadome, odpowiedzialne i bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii.
Jego główne założenia obejmowały:
· Przekazywanie wiedzy o bezpieczeństwie w sieci, w tym zagrożeniach cyfrowych i dezinformacji,
· Budowanie postaw higieny cyfrowej, takich jak równoważenie czasu spędzanego online i offline,
· Promowanie zdrowego stylu życia w kontekście korzystania z Internetu,
· Kształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do treści internetowych,
· Uświadamianie uczniom wpływu długotrwałej ekspozycji na ekrany na ich zdrowie i samopoczucie.
Uczniowie poznali pojęcia związane ze sposobami zatrzymania użytkownika przed ekranem (nudging (ang. impuls, szturchnięcie, trącenie łokciem), czyli stwarzanie takich okoliczności, które zachęcają nas do częstszego i dłuższego korzystania z urządzeń ):
Powiadomienia typu „push” – informują nas o różnych zdarzeniach, do których dochodzi za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Nieodebrane połączenia, SMS-y, e-maile, wiadomości w komunikatorach, powiadomienia o komentarzach, reakcjach lub trwających właśnie transmisjach w mediach społecznościowych – o tym wszystkim dowiemy się natychmiast dzięki ikonom wyskakującym na ekranie urządzenia. To one „popychają” nas (z ang. push – pchać) do działania, zachęcając do sięgnięcia po smartfon.
Clickbaity – chwytliwe hasła lub sensacyjne tytuły, które przyciągają naszą uwagę i zachęcają do kliknięcia w dany materiał.
Niekończący się feed – platformy społecznościowe czy streamingowe są tworzone tak, by nie miały końca. W ten sposób możemy godzinami przeglądać zamieszczane w nich materiały.
Kontynuacja historii – influencerzy, podobnie jak twórcy seriali, chętnie dzielą swoje filmiki na części, tworząc miniopowieści. Z ciekawości oglądamy więc kolejne odcinki, bo chcemy się dowiedzieć, jaki będzie finał danej historii.
Cliffhangers (z ang. „zawieszenie na krawędzi klifu”) – zabieg filmowy polegający na budowaniu napięcia i nagłym ucięciu akcji, po to, by widz ponownie zasiadł przed ekranem i zobaczył, co wydarzy się dalej. Ten chwyt wykorzystują też platformy streamingowe. W kulminacyjnym momencie odcinek serialu się kończy, ale zaraz – dzięki autoodtwarzaniu – zaczyna się następny.
Personalizacja treści – trafianie online na treści, które nas interesują, to nie przypadek. Preferencje internautów zapisywane są np. w plikach cookies. O naszą większą aktywność w sieci dbają też algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję, dzięki którym w Internecie zawsze znajdziemy coś, na czym skupimy swoją uwagę.
Małgorzata Smagieł-Occhipinti
